Veszélyből lehetőség

Az ellátási lánc szakemberei nem álltak meg

 

Ezt teszik most az ellátási lánc szakemberei és vezetői, hogy az ellátási láncok mozgásban maradjanak. Biztos recept nincs, de a következő néhány pont iránymutatást adhat a további lendülethez. Magyarország gyártó és szolgáltató (autóipari beszállító, gépgyártó, elektrotechnikai, élelmiszergyártó, szállítmányozás és logisztikai) vállalatainak vezetőit kérdeztük meg, hogyan készültek és készülnek a mostani hullámra?

Az alábbi 10 pontban foglaltuk össze, hogy az ellátási láncban dolgozó szakembereink mit tettek eddig, tesznek most és tartanak fontosnak egy ilyen helyzetben, ami segíthet mozgásban maradni és előre tekinteni.

 

  1. Tapasztalatok összegyűjtése
    A tapasztalatok összegyűjtése, közös megbeszélése mindig segítség.
  • Utólagos felmérést készítettek, hogy mi működött jól és rosszul tavasszal.
  • Mik voltak a túlzó intézkedések , esetleg mi volt az, amire későn reagáltak.

 

  1. Jelen információk figyelemmel kísérése
    A jó, saját következtetések levonása az információs tömegből.
  • A valós információ megszerzése, szándékok és mások válságkezelési logikáinak ismerete: hatóságoké, vásárlóké, versenytársaké. Fontos figyelemmel kísérni, hogy kezelik a többiek a jelen helyzetet.
  • Nem feledkeznek meg arról, hogy újabb kockázati szempontok is kialakulhatnak.
  • Mindezen információkból saját következtetések levonása.

 

  1. Rugalmas ellátási lánc biztosítása
    Hogyan lehet biztosítani rugalmas rendszert? Megtörtént-e az ellátási láncok rövidülése? A megkérdezett szakemberek inkább az ellátási láncok duplikációját emelték ki.
  • Az ellátási lánc feltöltését tűzték ki célként, ha csökken az igény, ahhoz alakítják.
  • Meghatározták, hol legyenek a tartalékok, a kockázat és a bekövetkezés valószínűsége alapján. A tartalék a reagálóképesség gyorsaságát, a rendszer rugalmasságát adja meg a vállalat számára, melyek választ adhatnak más, még ismeretlen kockázatokra, pl.: időjárás megváltozásának következménye.
  • Széles/diverzifikált vevőkör esetében, a koncentrált (pl. földrészenként 2-3) elosztóközpontok helyett, a subregionális elosztóközpontok szerepének növelése történt meg. Elősegítve a készletek hozzáférhetőségét az esetleges országokat, régiókat érintő korlátozások esetén is, ami viszont együtt jár a disztribúciós költségek emelkedésével, de csökkenti a vevő leállásokból és a  hozzájuk kapcsolódó sürgősségi szállításokból adódó  költségeket.
  • Az anyagmozgatáshoz, tároláshoz kapcsolódó automatizáció megvalósítása, kiterjesztése. Csökkentve a humán kitettséget.

 

  1. Vevői igények változásának dinamikus követése
    A vevő mindig kiemelt szerepben van, most sem lehet másképp. A megkérdezett szakemberek fontosnak tartják, hogy a vevőikkel nem éreztetik a jelen helyzetet.
  • Napi és heti szinten figyelik a rendelésállomány változását, ha valami nagyban eltér a megszokott átlagtól, ott azonnali célzott kommunikációt indítanak.
  • A kiskereskedelemben érintett vállalatok figyelemmel kísérik az átrendeződéseket: hol vásárol most a vevő, áttért-e az online vásárlásra?

 

  1. Beszállítói kapcsolattartás, támogatás és együttműködés
    A beszállító túlélése is a legfontosabb szempontok közé tartozik. Fontos, hogy ő is folyamatosan tudjon gyártani.
  • A tavaszi időszakot figyelembe véve döntöttek a készletszint módosításokról, figyelembe véve az egyes régiók sajátosságait, és azt, hogy milyen költségek merültek fel akkor. Pl.: a repülővel történő szállítás, ahonnan korábban hajóval szállítottak, egy-egy európai beszállító termelésének megállása, vagy fuvarozók felkutatása egy-egy régióban.
  • Napi szinten vizsgálják a beszállítói igazolásokat, teljesítményt és figyelik a nemzetközi helyzetet.
  • A szakemberek egyöntetűen megerősítették, hogy felértékelődtek a stratégiai kapcsolatok, ezáltal csökken a partnerekkel a kiszolgáltatottság. Akár kevesebb, de minőségi partnert, a közös stratégiai gondolkodást és együttműködést emelték ki, mint fő szempontot.
  • A supply chain vezetői nem feledkeztek meg a kis beszállítókról sem, akiket a jelen helyzet megviselt. Finanszírozási lehetőségek közös átgondolásával és pénzügyi támogatás közvetítésével segítik őket.
  • Fontos továbbá, hogy az eddigi években megszokottnál szorosabb (rendszeresebb, jobb) legyen a beszállítókkal a kommunikáció, ha bármi probléma adódna, arra azonnal tudjanak reagálni.
  • Tengeren túli beszállítók esetében alternatív útvonalak/szállítási módok kipróbálása, esetenként sztenderddé tétele. korábbi légi tételek átirányítása vonatra illetve tengerre. Ezzel segítve a beszállító kapacitásainak lekötését, illetve a vállalat későbbi gyártási igényeinek kielégítését is, jelentősen csökkentve a légi szállítás kapacitásainak korlátozottságából adódó felárak költségnövelő hatását.

 

  1. Összefüggések vizualizálása a termelésben
    A termelés folyamatosságának biztosítása.
  • Vevői igények és belső kapacitás napi szintű monitorozása, digitális/vizuális információs falak segítségével, ez biztosítja, hogy minden információ azonnal mindenkinek rendelkezésére áll. Ez gyorsítja az összefüggések megtalálásnak folyamatát.

 

  1. Költségek
    Szükséges-e a túlbiztosítás?
  • Nem biztosítottak „túl” semmit, mert az magas költséget generálna. Ha nem lesz pl.: egy felépített többlet készletre szükség, és azt később vissza kell csökkenteni, az üzlet kiesést jelent (ostorcsapás hatás) az ellátási láncban.

 

  1. Kockázatok folyamatos figyelemmel kísérése és monitoring
    Munkahelyi, helyi, régiós és nemzetközi szinten.
  • A megkérdezett vállalatoknál kiépített monitoring rendszer mutatja meg az eltolódásokat. Heti szintű elmozdulásokkal azonnal foglalkoznak, beszállítókkal folyamatosan egyeztetnek, visszacsatolást adnak.
  • Kockázatelemzést készítettek mindegyik irányvonalra.
  • Készlettartás és cash flow business case alapon kockázat elemzést végeztek és végeznek.
  • Vezetői feladatok tisztázása: adott szituáció esetén kinek mi a feladata. A megkérdezett vállalatok között van olyan, ahol a bevezetett karantén szabályok jelenleg szigorúbbak az országos szabályozásnál, mellyel a munkavállalókat és a termelést kívánják védeni.
  • Mérik a dolgozók betegségarányát, napi szintű mérőrendszert vezettek be.
  • Azonosították a kritikus pozíciókat, melyekhez több „back up plan”-t is kidolgoztak.

 

        9. Munkatársak
A bevonás, a kommunikáció, a bátorítás mindig is fontos volt. Jelen helyzetben mégis az egyik legfontosabb elménként említette minden vezető.
A korábbi munkaerőhiánnyal szemben elérhetővé váltak képzett szakemberek.

  • Közös gondolkodás elősegítése, bevonás, kommunikáció erősítése, bátorítás. Nem az egyéni érdek és teljesítmény számít, hanem a közös gondolkodás.
  • Heti rendszeres megbeszélések során nézik át az aktuális számokat, ez a rendszeresség a munkakapcsolatoknak is jót tesz.
  • Hosszú idő után először jelent meg a piacon nagyszámú, képzett munkaerő. Most van lehetőség –a felvételére, szükség esetén cserére.

 

  1. Belső kommunikáció: Segítünk, ha elakadás van
    Talán most még fontosabb, hogy több/gyorsabb/gyakoribb kommunikációra van szükség.
    A vevő és belső információ hatékony áramoltatása: „Szólj, segítünk, ha elakadás van.”
  • Az együttműködés és a bevonás, mindenki elmondhatja, mit gondol, meghallgatják. A bevonás is egyfajta megerősítés.
  • Eszkaláció és meghatározott hivatali utak betartása segíti a folytonosságot.
  • Információk összegyűjtése : egy nagy cégen belül mindenki képes a folyamatos információ áramoltatásra, területén kapcsolatban áll a vevővel a beszállítóval, a hatósággal. Az összegyűjtött információ megvitatása az embereket felkészültebbé teszi, összehangolja a lánc egészét, mely láncot egyben rugalmasabbá is tudja tenni.

 

Összegzés

Minden vezető egyöntetűen az ellátási lánc rugalmasságának biztosítását, az információmegosztást, a partnerséget és bevonást emelte ki, mint fontos szempontot. A vezetőnek most különösen nagy szerepe van, hogy biztosítsák mindennek a működését. Elmondható, hogy azok a csoportok, akik szem előtt tartják a nonszummativitást, mint alapelvet több információval és lehetőséggel rendelkeznek egy olyan helyzetben, amiben szükség van az azonnali reagálásra.

Beszélgetőpartnereink voltak az autóipari beszállító, gépgyártó, elektrotechnikai, élelmiszergyártó, szállítmányozás és logisztikai iparágak képviselői. Ezúton is szeretnénk megköszönni segítségüket és közreműködésüket.

 

Stréer Valéria
tréning és fejlesztési igazgató
MLBKT Tréning Központ