Képzés vs tanácsadás

Nem egyszer okoz csalódást egy-egy képzés résztvevőinek, hogy nem a vállalatok konkrét problémáinak megoldásával foglalkoznak az oktatás során, és nem kapják meg a másnaptól minden gondra megoldást nyújtó „kulcsot”. Ez azonban nem is lehet egy tréning célja, és nem szabad összekeverni a tréningeket a tanácsadással. Fontos tisztázni, mit jelent az egyik és mit a másik, mikor van szükség tréningre és mikor tanácsadásra.

Tréning Központunk jellegénél fogva nyílt vagy vállalati igényekre szabott formában nyújt képzési szolgáltatásokat azoknak a vállalkozásoknak, akik bővíteni, fejleszteni szeretnék tudásukat.

Kihelyezett tréningek esetében gyakori, hogy a megrendelő vállalat HR szakemberének is el kell magyaráznunk, egy tréning kapcsán nem megoldásokat szállítunk, hanem eszközöket adunk a kollégák kezébe, akik ezek segítségével alakíthatják át a vállalati folyamatokat. Természetesen az ilyen vállalati programok esetében több alkalommal is igyekszünk pontosan definiálni azokat a témaköröket a szakmai vezetés (igénylő) bevonásával, amelyekben tudás- és készségfejlesztésre van szükség, és ehhez keresünk megfelelő módszertant, gyakorlati feladatokat. Az igényekre szabott oktatásra való felkészülés során, mint ahogyan egy nyílt képzés esetén is, egyik első fontos feladatunk a résztvevői tudásfelmérés, mert a jó tréning igyekszik figyelembe venni a csoportok igényeit mindamellett, hogy zárt formában, néhány nap alatt, rögzített tematika mentén ad át ismereteket. Fontos tisztázni, hogy ezekben az esetekben a megoldás kulcsa a képzésben résztvevő kollégák kezében van, a vállalati tudástőkébe az ő segítségükkel kerülnek és hasznosulnak az ismeretek, hiszen rajtuk múlik, hogy az elsajátított eszköztárból mely elemeket integrálják a vállalatba.

Ezzel szemben a tanácsadást alapos állapot és folyamat felmérés előzi meg, és maga a tanácsadás is általában egy hosszabb folyamatba illeszkedik. Ezekben az esetekben a szakértők azok, akik maguk hajtják végre a változásokat, ők használják az eszközöket a megbízó által kijelölt cél elérésére, operatív módon segítve a szükséges átalakítások végrehajtását. Itt egy olyan tudást vásárolnak a vállalatok, amelyet belső erőforrásokból nemigen tudnak pótolni.

A fentiekben vázoltaknak megfelelően a képzés és a tanácsadás időtartama, módszertana és ennek megfelelően a szolgáltatás ára sem ugyanaz. Míg egy szakmai nyílt tréninget egy-kétszázezer forintból és néhány napból is „meg lehet úszni”, addig a tanácsadás hónapokat, akár éveket és tetemes összeget is tud jelenteni

Összegezve a tréning és tanácsadás közti különbséget talán egy korábbi, a készletezéssel kapcsolatos ismereteket taglaló írásunk záró gondolata tudná, ahol trénerünk, Bóna Krisztián érzékletesen így írta le a különbséget: „Ha úgy tetszik, a tréningeken orvosokat képzünk, a tanácsadás során pedig inkább mi magunk gyógyítunk”.

Hajas Gabriella

oktatási vezető, MLBKT

Mikor érdemes kihelyezett tréningben gondolkodnia egy vállalatnak?

Kihelyezett képzés:

Ideális létszám: Akár már 4-5 főtől

Helyszín és utazás: Vállalati vagy külső helyszín a munkahelyhez közel, utazási költség nélkül

Ismeretanyag: Vállalatra specializált tematika

Tudásmegosztás: Csak vállalaton belül

Kapcsolati háló: Csak vállalaton belül

Nyílt képzés:

Ideális létszám: 4-5 fő alatt

helyszín és utazás: Külső helyszín (képző intézmény vagy egyéb) utazási költséggel

Ismeretanyag: Kötött tematika

Tudásmegosztás: Más iparágak, gyakorlatok az eltérő résztvevői kör miatt

Kapcsolati háló: Kiváló kapcsolatépítési lehetőség