Mérhető eredmények

Mérhető eredmények

Azokra is ráfér a képzés, akik már évek óta űzik a szakmát, sőt, ők tudnak a legtöbbet profitálni belőle. Az SCM Tréning Központ raktármenedzsment képzésén a legjobb gyakorlatok átadásán, a raktározási folyamatok mérésén és javításán van a hangsúly – mondja a képzés egyik oktatója, Gál István, a BI-KA Logisztika Kft. projektmenedzsere.

Hiányzó összkép

„Mindig is jó kapcsolatot ápoltam munkahelyemen az azóta sajnos elhunyt alapító-tulajdonossal, Dr. Karmazin Györggyel, aki aktívan tevékenykedett a szakmai szervezetekben, az MLBKT-nak is elnökségi tagja volt. Az ő biztatására kezdtem én is tanulmányokat, szakcikkeket írni, valamint előadásokat tartani konferenciákon vagy a felsőoktatásban, és gyorsan rájöttem, szeretem ezt csinálni. Főiskolásként is azokat az órákat szerettem a legjobban, amikor különböző termelő vállalatoktól érkeztek vezetők, és a saját tapasztalataik alapján beszéltek a szakmáról. Így amikor felmerült az ötlet, hogy indítsunk raktármenedzsment képzést az MLBKT SCM Tréning Központjában, örömmel mondtam igent”, mesél arról, milyen előzmények után lett a szervezet oktatója.

A raktármenedzsment képzést nem kimondottan pályakezdőknek szánják, hanem gyakoroló szakembereknek, közép- és felsővezetőknek. Számos oka lehet annak, hogy valaki raktárvezetőként vagy logisztikai igazgatóként is szükségét érzi a továbbképzésnek. Sokan vannak, akik nem ilyen irányú végzettséggel rendelkeznek, mégis logisztikai munkakörben találták magukat. Munkájuk során beletanultak az adott vállalat folyamataiba, de ugyanakkor érzik a biztos szakmai alapok, az elméleti háttér hiányát. Ha bizonyos alapok meg is vannak a szakembereknél, gyakori a „nem látom a fától az erdőt” problematikája: évek óta végzik a napi rutinmunkát, a részfeladatokat jól ismerik és látják el, de a rendszerszintű ismeretek, a részek kapcsolódásának átlátása hiányzik. Nem minden esetben vannak tisztában a jogszabályi követelményekkel sem, nem tudják követni a szakmai újdonságokat és szakmai találkozók híján nem tudnak tapasztalatot cserélni azokkal a kollégákkal, akik hasonló cipőben járnak.

A fentiekből is látszik, hogy sokrétű ismereteket kell átadni a néhány napos képzés során. Az oktatás némi elmélettel kezdődik, de itt sem az alapfogalmakat magyarázzák el, hanem üzem- és folyamatszervezési ismereteket adnak át, az elemek közötti összefüggéseket igyekeznek megvilágítani. A következő részben pedig már magán a raktármenedzsmenten van a hangsúly: gyakorlatorientáltan, a valós életből példákat hozva, az újdonságokat, a jogszabályi követelményeket is ismertetve zajlik az oktatás.

Kézbe vett folyamatok

A résztvevők között a képzés legnépszerűbb szakasza az élő raktározási környezetben végigvitt mérési gyakorlat, majd az egész napos szimulációs játék. Ennek során a hallgatók kettes csoportokban mérik a raktári folyamatokat, megfigyelik, hogyan hatnak ezek egymásra és egy prezentáció keretében dolgozzák fel a látottakat, majd mutatják be az egész csoport számára, fejlesztési javaslataikkal együtt. A szimulációs játék során pedig játéktérben próbálhatják ki a különféle intézkedések hatását a logisztikai folyamat egészére. Rendkívül gyakori probléma, hogy hallgatóik nem tudják javítani folyamataik hatékonyságát. Ennek hátterében sokszor az áll, hogy a kiindulási alapokat sem ismerik, nem tudják mérni a pillanatnyi állapotokat, így az esetleges javulást sem tudják megítélni. Az is előfordul, hogy a raktár- és vállalatirányítási rendszerből jönnek az adatok, de azokból nem lesz hasznosítható információ. A képzés ezen szakaszában ezért olyan gyakorlati technikákat is bemutatnak, amelyekkel egyrészt mérhetővé válnak a különféle folyamatok, másrészt később ezeket a folyamatokat ki is tudják értékelni, hogy azonosíthassák a gyenge pontokat.

A résztvevők számára a tanfolyam legfontosabb hozadékát általában ezek a gyakorlati ismeretek jelentik. Új módszerekkel, legjobb gyakorlatokkal ismerkednek meg; sokszor már a képzés ideje alatt azon gondolkodnak, hogyan tudnák a hallottakat beépíteni saját munkafolyamataikba. A jó raktármenedzsment folyamatokkal azonnal észlelhetők a hibák, pontatlanságok, nem egy-egy elszámolási időszak végén, túlórában kell rendbe tenni a raktárkészleteket.

A szakmai ismeretek mellett a vezetői képességeket is fejleszti a tréning. „Mindig elmondjuk, hogy ők mint vezetők, hogyan tudnak a változások mögé állni, hogyan tudják a fejlesztések szükségességét és hasznát megértetni beosztottjaikkal vagy akár vezetőikkel is, hiszen nemcsak a vállalat érdeke, hogy szabályozottabbak legyenek a folyamatok, hanem a dolgozók munkája is könnyebb lesz, ha kiküszöbölik a hibalehetőségeket”, villantja fel az emberi aspektust Gál István.

Az oktató számára is nagy élmény egy-egy képzés. „Szeretem érezni a nyitottságot, a kíváncsiságot, ami a hallgatók felől megnyilvánul, azt, hogy tanulni akarnak, kérdeznek, aktívan részt vesznek a munkában. Öröm számomra, amikor sikerül átadnom a rendszerszemléletet, megvilágítanom az összefüggéseket, vagy éppen a saját munkámból vett tapasztalatokat oszthatom meg”, sorolja Gál István, hogy miért is várja egy-egy új tanfolyam kezdetét.

Schopp Attila

Vasútra, logisztikus!

Egy most formálódó képzés kialakításában is részt vesz Gál István: a szállítmányozási tanfolyam vasúti modulját dolgozzák ki egy másik szakemberrel közösen. Istvánnak komoly gyakorlati tapasztalata is van, mert a BI-KA Logisztika Kft. szolnoki, iparvágányos Regionális Logisztikai Szolgáltató Központjában elérhető a vasúti szállítás lehetősége is a partnerek számára, ő pedig megszerezte a vasútüzem-vezetői képesítést.

A vasúti szállítással kapcsolatban sokszor számos fontos információ hiányzik, vagy nem pontosan ismert az ezt a szállítási módot igénylő vállalatok szakemberei számára. Korántsem egyszerű ebbe belevágni – akár egy termelő-kereskedő vállalat, akár egy logisztikai szolgáltató gondolkodik a vasútban, mert számtalan műszaki, jogi, szakmai és pénzügyi ismerettel kell tisztában lennie. Az új képzés során ezeket a műhelytitkokat osztják meg az érdeklődőkkel, akik így legközelebb már nem lepődnek meg azon, hogy egy nemzetközi vasúti szállításra adott ajánlat elkészítése akár egy hónapot is igénybe vehet.

Gál István

Már az egyetemen eljegyezte magát a logisztikával Gál István – közlekedésmérnöki szakon, logisztikai szakirányon végzett a győri Széchenyi István Főiskolán (amit egy pénzügyi közgazdász diplomával is megfejelt). Azóta sem lett hűtlen a szakmához, amelynek számos ágában kipróbálta magát. Első munkahelyén hűtött és fagyasztott élelmiszerek és gyógyszertermékek raktározásával és belföldi disztribúciójával foglalkozott. Immár 12 éve erősíti a szolnoki BI-KA Logisztika Kft. csapatát, ahol többnyire üzlet-, illetve vállalatfejlesztési feladatokkal foglalkozik, legyen az szoftverbevezetés, új telephely kialakítása vagy éppen új szolgáltatás bevezetése új partnerek részére.