Összerakni a nagy képet

Sok esetben azokat az ismereteket kell a leginkább oktatni, amelyekről többen azt hiszik, hogy már nem lehet róluk újat mondani. A szállítmányozás éppen ilyen – mindenki csinálja, de a maga teljességében kevesen látják át.

A szállítmányozással és fuvarozással a gazdasági élet gyakorlatilag minden területén találkozunk – ez azonban nem jelenti azt, hogy mindenhol értenek is hozzá, mondja Dr. Horváth Annamária főiskolai docens, a Budapest Gazdasági Egyetem, Külkereskedelmi Kar, Nemzetközi Ügyletek és Logisztikai Intézeti tanszék vezetője és az MLBKT oktatója. Márpedig ha nem értenek hozzá, akkor a cégek nem tudják, milyen lehetőségek állnak a rendelkezésükre, és így nem lesznek képesek a legelőnyösebb feltételekkel megrendelni a szolgáltatásokat. Az ezzel foglalkozó munkatársaknak tudniuk kell, milyen adatokra van szüksége a szállítmányozási szolgáltatónak, mit takarnak a szakkifejezések, milyen okmányokat használnak a fuvarozók, azok milyen jelentőséggel és funkcióval bírnak. „Aki nem ismeri a területet, már a jó kérdéseket sem tudja feltenni”, hangsúlyozza a tudás fontosságát Horváth Annamária.

Önmagában viszont a tudás sem mindig elég. Az ügyfelek, megbízók oldalán gyakori hiba, hogy belemerevednek a hagyományokba. „Eddig is így csináltuk” – válaszolják a megoldások, folyamatok miértjét firtató kérdésekre. Jó példa erre az Incoterms szokvány. A szokványt gyakorlatilag mindenki alkalmazza, aki határokon átnyúló kereskedelmet folytat. Az viszont nagyon nem mindegy, hogy milyen klauzulákkal kötik meg a szerződéseket – csak azért nem változtatni a feltételeken, mert már megszokták a régit, meglehetősen rövid távú, kényelmes gondolkodásmódra vall.

Horváth Annamária szerint azonban a szállítmányozással hivatásszerűen foglalkozó szolgáltatóknak sem árt söpörni a saját portájuk előtt. Munkatársaik sokszor különböző háttérrel érkeznek, nem egyszer a napi munka során tanulnak bele a szakma részleteibe – emiatt viszont gyakran fordul elő, hogy a fától nem látják az erdőt, vagyis nem látják át a teljes képet, nem tudják magukban rendszerezni a teljes szállítmányozási tevékenységet. A nagy nemzetközi szolgáltatóknál az egyes területekkel sokszor külön szervezeti egységek foglalkoznak – van, aki csak a légi szállítmányozással, más a közúti fuvarozással, a harmadik pedig a tengeri árueljutás megszervezésével, ami szintén nem segíti a folyamatok átlátását.

Ezért hiába tanítják a felsőoktatásban több helyen is a szállítmányozást – mások mellett éppen a tanszék oktatói is -, a felnőttképzésnek is bőven jut hely a palettán. Egy jó szállítmányozási tréningből azok is profitálhatnak, akik a gyakorlatban nap mint nap ilyen tevékenységet végeznek. Egy intenzív tréning jó lehetőséget kínál arra, hogy a munkatársak egyet hátralépjenek és áttekintsék a működésüket. Ilyenkor alkalom kínálkozik arra is, hogy megismerkedjenek azzal, mások mit hogyan csinálnak, és rájöjjenek, ők hol és hogyan tudnának javítani folyamataikon. De sokszor a már korábban, a munka során megszerzett ismeretek rendszerezése, a nagy képben való elhelyezése is sokat segíthet.

Annamária kimondottan szeret felnőtteket oktatni. „Ez sokszor egyszerűbb és talán néha hálásabb feladat, mint a felsőoktatásban tanítani. Ahogy egy felnőtt tanítványom fogalmazott egyszer, ő nem a kreditre vagy a jegyre hajt, hanem a tudásra. Másképp fogalmazva, nem túl akar lenni az egészen, hanem meg akarja tanulni az elhangzottakat” és már másnaptól alkalmazni is szeretné, idézi fel a tanszékvezető.

De nem csak a diákok hozzáállása különböző, hanem a tanítási lehetőségek is. A kisebb csoportokban végzett képzések során sokkal több interakcióra van lehetőség, sokkal élőbb a kapcsolat tréner és diák között. Akár még arra is van mód, hogy az adott tematika keretein belül a hallgatók érdeklődésének és tevékenységének megfelelően eldöntsék, miről essen több és miről kevesebb szó. Újragondolt tréningjével az MLBKT is ezt segíti elő azon a módon, hogy háromnapos szállítmányozási és fuvarozási képzésén minden résztvevő maga dönthet, az elengedhetetlen „alapozó” ismereteket követően közúti, vasúti, tengeri-folyami vagy légi specializációt választ-e.

Schopp Attila

Az Incoterms szokvány

Sokan használják, de kevesen értik igazán – az Incoterms-szel való alaposabb megismerkedés minden olyan kereskedelmi és termelő vállalatnak elemi érdeke (lenne), amelyik nemzetközi kereskedelemben, árueljuttatásban érdekelt. Az Incoterms a kereskedelmi szerződésekhez kapcsolódó nemzetközi szokvány, ami tíz pontban határozza meg az eladó és a vevő kötelezettségeit. Nagy előnye, hogy nemzetközileg általánosan elfogadott, ezért mindenki ugyanazt érti alatta, anélkül, hogy minden részletről külön kellene megállapodni. A választott klauzula meghatározza például, hogy a vevőnek vagy az eladónak kell-e megkötnie a fuvarozási szerződést, földrajzilag meddig kell megkötnie, ki vállalja a kockázatot az árutovábbítás során, kinek kell a fuvar- és egyéb okmányokat beszerezni és így tovább. Ennek köszönhetően minden érintett számára egyértelmű, hogy az eladó hol adja át az árut, és honnan kell a vevőnek szerveznie az áru eljuttatását.

A következő szállítmányozási és fuvarozási ismeretek képzés 2018. február 8-án indul!

Dr. Horváth Annamária

Oktatónk jelenleg a Budapesti Gazdasági Egyetem, Külkereskedelmi Kar, Nemzetközi Ügyletek és Logisztika Intézeti Tanszékének vezetője. Korábban logisztikai szakértőként a Logisztikai Fejlesztési Központban, vezető tanácsadóként a Navigátor Informatikai és Tanácsadó Kft-ben is dolgozott, majd a Richter Gedeon Nyrt. Raktárgazdálkodási Főosztályán töltött be különböző vezetői posztokat. Főbb szakterületei: disztribúció, raktárgazdálkodás, logisztikai vevőszolgálat, nemzetközi szállítmányozás és fuvarozás, valamint logisztikai szolgáltatások. Számos kutatási, szakmai projektben vett részt munkája során, valamint több vállalat számára dolgozott szakmai tanácsadóként és oktatóként kihelyezett tréningeken.